Keressük meg az okokat, küzdjük le a hibákat!
Valószínűleg mindenkinek van élménye arról a gyermek korszakról, amikor bármit is mondunk, a kislurkó azonnal visszakérdez: "Miért?" Roppant idegesítő, dehát "így tanul a gyerek!" Valószínűleg hasonlóan idegesítő lehet a munkatársak számára, ha egy menedzser is állandóan kérdez:
- Miért nincs több vevőnk?
- Miért nem elégedettebbek a vevőink?
- Miért így dolgozunk?
- Miért nem vagyok már milliomos?
A sok miért nem feltétlen öncélú. (bár attól még lehet idegesítő) A sok, de következetes és logikus miérttekkel megtalálhatjuk a megoldást. Nem kell beletőrdni, hogy csak ennyire futja, hogy válság van, hogy a multik elszívják a piacot, hogy a vevők hülyék, hogy nincs pénze az emberek stb. Jól ismert válaszok ugye? Nem és nem! Ki kell deríteni az okokat, és újra kell definiálni a folyamatokat.
Túl egyszerűen hangzik? Mert az is! De azért lehet egy picit bonyolítani:
Minden egyes tünethez, problémához tegyél fel 5 miértet! (mint a Gyalog-galoppban számolt Artúr király: egy-kettő-öt)
- Miért esett vissza a forgalmunk:
- Mert nyílt egy konkurens üzlet a környéken.
- Miért tőlük vásárolnak és nem tőlünk?
- Mert ők olcsóbbak.
- Miért vagyunk drágábbak?
- Mert drága a beszerzésünk.
- Miért szerzünk be drágán?
- Mert rosszul dolgozik a beszerzési vezetőnk.
- Miért nem rúgjuk ki?
- !!
Meg is van a megoldás! (bocsánat a tök hülye példáért, de szándékosan triviális helyzetet akartam leírni)
A lényeg pedig az, hogy tegyük fel azokat a kérdéseket, ne törődjünk bele a kudarcba, ne fogadjuk el, hogy ennek így kell lennie, hanem cselekedjünk!
Hajrá!
Na jó, de miért?
A következő alkalommal a hibakeresés tudományos módszerét fogom bemutatni, az Ishikawa, vagy halszálka diagrammot. Tudnak ezek az oroszok!